Sikkerhetskontroll klasse B
- motopiatrafikkskole
- May 10
- 12 min read

Hvis du snart skal kjøre opp så får du her en liste med spørsmål du kan få på førerprøven
Temaene du kan få på sikkerhetskontrollene er tilfeldige med inkluderer følgende:
- dekk 
- lys og lykter 
- styring 
- vekter/last 
- bremser 
- alternative ting som. bilens betjenings instrumenter osv 
Sikkerhetskontroll – Dekk og Felger
- Kontroller dekk og felger for skader. - Svar: Foreta en visuell kontroll for å sjekke om felgene er skadet, eller om dekkene er slitt ujevnt eller har synlige skader. 
 
- Hvilke skader er mest vanlig på dekk og felger? - Svar: Vanlige skader inkluderer rifter/sår på dekksidene og bulker i felgkanten. Slike skader kan redusere dekkets forsterkning, og det kan føre til at dekket blir ødelagt under kjøring, noe som kan være farlig. 
 
- Hva er riktig dekkdimensjon for denne bilen, og hvordan kontrollerer du at dekkene har riktig dimensjon? - Svar: Se i vognkortet under "Aksler / dekk / felger" for å bekrefte dekkdimensjonen. Omkretsen på hjulet skal være i henhold til fabrikantens spesifikasjoner. Det er tillatt å bytte felg til en større størrelse så lenge omkretsen ikke endres. Maksimalt avvik i rulleomkrets kan være +-5% fra standard dekkdimensjon. 
 
- Hva betyr merkingen på dekkene? - Svar: - 215: Dekkets bredde i millimeter. 
- 55: Dekkets høyde i prosent av bredden. 
- R: Radial, forklarer hvordan dekket er konstruert. 
- 18: Felgens diameter i tommer. 
- 99: Belastningsklasse, hvor mye vekt dekket kan bære. 
- V: Hastighetskode, forteller hvor raskt dekket er konstruert for å kjøre. 
 
 
- Hvor finner du riktig lufttrykk for denne bilen? - Svar: - Riktig lufttrykk kan finnes i instruksjonsboken, på et merke i dørkarmen eller ved tanklokket. - Eksempler på lufttrykk: - 1-3 passasjerer: 260 kPa foran, 240 kPa bak. 
- 4-5 passasjerer: 260 kPa foran, 260 kPa bak. 
 
 
 
- Hvordan kontrollerer du lufttrykket i dekkene? - Svar: Bruk en lufttrykksmåler for å sjekke lufttrykket. Skru av ventilhetten, plasser måleren på ventilen og sjekk trykket. Juster lufttrykket til anbefalt nivå, enten ved å fylle på luft eller slippe ut luft om nødvendig. 
 
- Hva er kravet til mønsterdybde på vinterdekk og sommerdekk? - Svar: - Vinterdekk: Minstekrav på 3 mm (fra 1. november til 2. søndag etter 2. påskedag). 
- Sommerdekk: Minstekrav på 1,6 mm. 
 
 
- Hvordan kontrollerer du mønsterdybden på dekkene? - Svar: Bruk en dybdemåler for å måle mønsterdybden på dekkene der de er mest slitt. Mål på flere steder (kantene og midten av dekket) for å sikre at mønsterdybden er tilstrekkelig. 
 
- Hva er risikoen ved å kjøre med for liten mønsterdybde? - Svar: Dårlig veigrep, økt risiko for vannplaning og lengre bremselengde. Dette kan også føre til at forsikringsselskapet nekter å dekke skader ved ulykker, da dekkene ikke oppfyller lovkravene. 
 
- Hva er slitasjen på dekkene og hvordan kan det påvirke kjøreegenskapene? - Svar: - Visuell kontroll kan avsløre om dekkene har slitasjevarslere eller om slitasjen er unormalt høy på kantene eller i midten. 
- Slitasje på midten kan indikere for høyt lufttrykk, mens slitasje på kantene kan indikere for lavt lufttrykk. Feil på forstillingen eller slitte støtdempere kan også føre til ujevn slitasje. 
 
 
- Hva er kravet til mønsterdybde på dekk i Norge? - Svar: - I Nordland, Troms og Finnmark: Minst 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk. 
- I resten av landet: Minst 3 mm på vinterdekk fra 1. november til 1. mai. 
- På kjøretøy med totalvekt over 3500 kg og bobiler er det spesifikke krav til mønsterdybde. 
 
 
- Hva er den nødvendige bæreevnen for dekkene på denne bilen? - Svar: Se i vognkortet under "Min. LI" for å finne minimum belastningsindeks. Eksempel: "84" betyr at dekket kan bære 500 kg. 
 
Sikkerhetskontroll – Tilhenger og Last
- Hva er største tillatte totalvekt tilhenger denne bilen kan ha? - Svar: Se i vognkortet. - Maks tillatt hengervekt med brems er for eksempel 1000 kg 
- Maks tillatt hengervekt uten brems er for eksempel 750 kg 
 
 
- Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med for tung tilhenger? - Svar: - Veggrepet på hjulene blir redusert. 
- Kursstabiliteten blir dårligere. 
- Bremselengden økes. 
- Det kan være blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves 
 
 
- Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last bak i bilen? - Svar: - Kjøreegenskapene blir redusert. 
- Bremselengden økes. 
- Det kan oppstå blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves. 
 
 
- Hvor stor totalvekt kan hengeren ha når føreren har førerkort klasse B (personbil)? - Svar: - Du kan trekke en henger med totalvekt på inntil 750 kg. 
- Det er lov å trekke en henger med høyere vekt enn 750 kg hvis totalvekten på bil + henger ikke overskrider 3500 kg. 
- Du kan aldri trekke en henger tyngre enn det som er angitt i vognkortet. 
 
 
- Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med en henger med for høy totalvekt? - Svar: - Det er både ulovlig og farlig. 
- Man får redusert veigrep. 
- Kursstabiliteten blir dårligere. 
- Bremselengden økes. 
- Det er blendingsfare for andre sjåfører, ettersom fronten på bilen heves av vekten bak. 
 
 
Sikkerhetskontroll – Lys og lykter
- Kontroller at alle bremselys virker. - Rygg inn mot en vegg og se i speilet om alle bremselysene lyser. En annen løsning er å sette varseltrekanten på bremsepedalen og skyve setet inntil, slik at den står i spenn på bremsepedalen. Da kan du gå bak bilen og se om bremselysene er i orden. Hvis bremselysene ikke lyser kan det være en sikring som er gått eller en lyspære som er ødelagt. 
- Har du med en passasjer, få vedkommende til å hjelpe deg. 
 - Bilen vi bruker som eksempel er en manuell Nissan Qashqai 
- Er det forsvarlig å kjøre dersom bremselyset ikke virker? - Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring som er gått, eller at en eller flere lyspærer ikke virker. 
 
- Kontroller at nødsignallyset virker. - Nødsignallyset er knappen med den røde trekanten. Trykk på knappen og gå rundt bilen for å sjekke at alle nødlysene fungerer. Nødsignallys skal kun brukes sammen med parkeringslys eller ingen lys. 
 
- Kontroller at nærlyset virker og er riktig innstilt. - Sett på lysene, kjør inn mot en vegg, og se om det er lys fra begge lykter. Gå foran bilen med nærlysene på. Du skal ikke bli blendet. Blir du det, kan det være en pære som er satt feil. 
 
- Hvilke ulemper vil det ha om nærlyset er feil innstilt? - Du kan blende møtende trafikk eller redusere sikten i mørket. 
 
- Kontroller at kurve/tåkelys foran virker. - Sett på lysene, og gå ut og gjør en visuell kontroll. Kurve/tåkelys kan kun brukes sammen med parkeringslys. 
 
- Hvilke ulemper kan det ha om kurve/tåkelys blir brukt feil? - Irritasjon og forenklet forelegg. 
 
- Kontroller at tåkelyset bak virker. - Sett på lysene, og gå ut og gjør en visuell kontroll. 
 
- Hvilke ulemper kan det ha at tåkelyset bak blir brukt feil? - De kan virke sterkt blendende, særlig i tett og saktegående kø. 
 
- Kontroller at parkeringslys, baklys og skiltlys virker. - Dette er lysene som går på automatisk når du slår på bilen. Ta en runde og se at de fungerer. 
 
- I hvilke situasjoner er det viktig at parkeringslyset er i orden? - Når du parkerer eller stopper i mørket, uten andre lyskilder i nærheten. 
 
Sikkerhetskontroll – Styring
- Kontroller at styringen er i orden når du prøvekjører bilen. - Svar: - Rattet skal kunne dreies enkelt til begge sider uten å kjenne unødig motstand. 
- Dødgangen på rattet (den lille bevegelsen rattet kan ha før du kjenner motstand) skal være så liten som mulig for å gi best mulig presis styring. 
 
 
- Hva kan være årsaken til at bilen drar til en av sidene? - Svar: Feil med forstillingen (styringssystemet kan være ute av justering), eller ulikt lufttrykk på høyre og venstre side av dekkene, kan føre til at bilen drar til en av sidene. 
 
- Kontroller at servostyringen virker. - Svar: Start motoren og prøv å dreie på rattet. Hvis servostyringen er i orden, vil rattet gå lett og uten motstand. 
 
- Kontroller om bilen er retningsstabil når du kjører. - Svar: Kjør på et rett underlag og slipp rattet kort. Bilen skal holde kursen rett frem uten å trekke til høyre eller venstre. 
 
Sikkerhetskontroll – Bremser
- Kontroller at bremskraftforsterkeren virker (gjelder biler med fossilt brennstoff). - Svar: - Tøm bremsekraftforsterkeren for luft ved å trykke fem-seks ganger på bremsepedalen før du starter motoren. Pedalen vil da bli hardere. Når du starter motoren, skal pedalen synke inn, ettersom motoren gir ekstra bremsestyrke. Hvis dette ikke skjer, er bremsene i feil stand. 
- Viktig: Når du tauer bilen, fungerer ikke bremskraftforsterkeren, og bremsene blir betydelig dårligere. 
- Åpne motorrommet og finn bremsevæskebeholderen (som er nær bremsepedalen). Normalt skal du ikke fylle på væsken med mindre det er et problem. I nødstilfeller, sørg for å bruke riktig type bremsevæske, som står på lokket. 
- Lavt bremsevæskenivå kan skyldes slitte bremseklosser eller en lekkasje i bremsesystemet. Kontakt et verksted umiddelbart for å få dette sjekket og fikset. 
- Kjør i 30-40 km/t og brems mens du holder rattet løst. Bilen skal holde kursen rett frem, uten å trekke til noen av sidene. 
- Skjevtrekk kan skyldes feil med bremsene, for eksempel at bremsene er mer slitt på én side. Hvis bilen trekker til venstre, er bremsene trolig mer slitt på høyre side, og omvendt. Kontakt et verksted for å få bremsene sjekket. 
- Stopp umiddelbart og undersøk årsaken. Dette kan skyldes en lekkasje i bremsesystemet, lavt bremsevæskenivå eller tekniske feil. Kontakt et verksted for videre hjelp. 
- Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Kontroller bremsevæskenivået. - Svar: - Åpne motorrommet og finn bremsevæskebeholderen (som er nær bremsepedalen). Normalt skal du ikke fylle på væsken med mindre det er et problem. I nødstilfeller, sørg for å bruke riktig type bremsevæske, som står på lokket. 
- Lavt bremsevæskenivå kan skyldes slitte bremseklosser eller en lekkasje i bremsesystemet. Kontakt et verksted umiddelbart for å få dette sjekket og fikset. 
- Kjør i 30-40 km/t og brems mens du holder rattet løst. Bilen skal holde kursen rett frem, uten å trekke til noen av sidene. 
- Skjevtrekk kan skyldes feil med bremsene, for eksempel at bremsene er mer slitt på én side. Hvis bilen trekker til venstre, er bremsene trolig mer slitt på høyre side, og omvendt. Kontakt et verksted for å få bremsene sjekket. 
- Stopp umiddelbart og undersøk årsaken. Dette kan skyldes en lekkasje i bremsesystemet, lavt bremsevæskenivå eller tekniske feil. Kontakt et verksted for videre hjelp. 
- Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Hva vil du gjøre dersom bremsevæskenivået er for lavt? - Svar: - Lavt bremsevæskenivå kan skyldes slitte bremseklosser eller en lekkasje i bremsesystemet. Kontakt et verksted umiddelbart for å få dette sjekket og fikset. 
- Kjør i 30-40 km/t og brems mens du holder rattet løst. Bilen skal holde kursen rett frem, uten å trekke til noen av sidene. 
- Skjevtrekk kan skyldes feil med bremsene, for eksempel at bremsene er mer slitt på én side. Hvis bilen trekker til venstre, er bremsene trolig mer slitt på høyre side, og omvendt. Kontakt et verksted for å få bremsene sjekket. 
- Stopp umiddelbart og undersøk årsaken. Dette kan skyldes en lekkasje i bremsesystemet, lavt bremsevæskenivå eller tekniske feil. Kontakt et verksted for videre hjelp. 
- Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Kontroller om bremsene har skjevtrekk. - Svar: - Kjør i 30-40 km/t og brems mens du holder rattet løst. Bilen skal holde kursen rett frem, uten å trekke til noen av sidene. 
- Skjevtrekk kan skyldes feil med bremsene, for eksempel at bremsene er mer slitt på én side. Hvis bilen trekker til venstre, er bremsene trolig mer slitt på høyre side, og omvendt. Kontakt et verksted for å få bremsene sjekket. 
- Stopp umiddelbart og undersøk årsaken. Dette kan skyldes en lekkasje i bremsesystemet, lavt bremsevæskenivå eller tekniske feil. Kontakt et verksted for videre hjelp. 
- Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Hva kan være årsak til skjevtrekk? - Svar: - Skjevtrekk kan skyldes feil med bremsene, for eksempel at bremsene er mer slitt på én side. Hvis bilen trekker til venstre, er bremsene trolig mer slitt på høyre side, og omvendt. Kontakt et verksted for å få bremsene sjekket. 
- Stopp umiddelbart og undersøk årsaken. Dette kan skyldes en lekkasje i bremsesystemet, lavt bremsevæskenivå eller tekniske feil. Kontakt et verksted for videre hjelp. 
- Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Hva vil du gjøre om lampen for bremsesystemet begynner å lyse under kjøring? - Svar: - Stopp umiddelbart og undersøk årsaken. Dette kan skyldes en lekkasje i bremsesystemet, lavt bremsevæskenivå eller tekniske feil. Kontakt et verksted for videre hjelp. 
- Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Hva er et to-krets bremsesystem? - Svar: - Et to-krets bremsesystem er pålagt i Norge. Skulle det oppstå lekkasje i én av bremsesystemene, vil det andre kretsen fortsatt fungere, og bremsene på forhjulene vil fungere som normalt. Hvis noe er galt, vil varsellampen (!) lyse på instrumentpanelet. 
- Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Kontroller at varsellampa for to-krets bremsesystemet virker. - Svar: - Start motoren og sjekk at varsellampen lyser og deretter slukker av seg selv. Test håndbrekket ved å dra opp og ned og sjekk at varsellampen slår seg på og av. 
- ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
 
- Kontroller at varsellampa for ABS-bremsene virker. - Svar: ABS-lampen skal lyse med gul skrift "ABS" og slukke etter at motoren er startet. 
 
- Er det forsvarlig å fortsette kjøringen dersom ABS-lampen begynner å lyse under kjøring? - Svar: Ja, det er forsvarlig å kjøre videre, men det er viktig å få feilen rettet så snart som mulig. 
 
- Hvordan regulerer du regenereringen på bilen? (gjelder kun el-biler) - Svar: På våre el-biler kan regenereringen reguleres med to spaker på baksiden av rattet. Det er ikke mulig å justere regenereringen på alle el-biler, men dette er mulig på de bilene som brukes i undervisningen. 
 
Sikkerhetskontroll – Utstyr og Forberedelser
- Finn frem og monter varseltrekanten. - Svar: Varseltrekanten er lett tilgjengelig i bagasjerommet i våre undervisningsbiler. Ta den ut av etuiet og monter den på riktig plass. 
 
- Hvor bør du plassere varseltrekanten hvis det skulle skje en nødssituasjon? - Svar: - Varseltrekanten skal plasseres synlig for andre trafikanter. 
- Utenfor tettbygd strøk: Ca. 150 meter fra bilen. 
- I tettbygd strøk: Vurder forholdene, men sørg alltid for at den er synlig. Husk å ta på refleksvest før du går ut med trekanten. 
 
 
- Finn frem refleksvesten. - Svar: Refleksvesten skal være lett tilgjengelig fra førersetet, for eksempel i dørhyllen, hanskerommet eller under setet. 
 
- Kontroller at batteriet sitter fast. - Svar: Sørg for at batteriet er godt fastmontert, og at batteripolene er rene. 
 
- Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri? - Svar: Et løst batteri kan føre til syresøl, kortslutning og brannfare. 
 
- Kontroller bilbeltene. - Svar: Dra ut hele beltet og sjekk for slitasje og skader. Kontroller også at beltestrammerne fungerer som de skal. 
 
- Hva er risiko ved å bruke bilbelte med slappe ruller? - Svar: Beltet blir liggende løst og strammer ikke tilstrekkelig ved et sammenstøt, noe som kan redusere sikkerheten. 
 
- Kontroller at alle gjenstander er sikre. - Svar: Ta en visuell kontroll og sørg for at løse gjenstander er pakket bort, slik at de ikke kan skade deg eller andre under kjøring. 
 
- Kontroller at vindusspyleren og vindusvisker/visker virker som de skal. - Svar: Skru på vindusviskerne både foran og bak, og prøv alle trinn. Husk å bruke spylervæske før du aktiverer viskerne for å unngå unødvendig slitasje. 
 
- Kontroller at vindusspyleren virker. - Svar: Test både vindusspyleren foran og bak for å sikre at de fungerer. 
 
- Hva kontrollerer du på pusserbladene? - Svar: Sjekk for slitasje, sår, løs gummi eller striper på frontruta som kan redusere sikt. 
 
- Vis påfyllingssted for spylervæske. - Svar: Vis beholderen for spylervæske under panseret. 
 
- Still inn varmeapparat slik du vil ha det under kjøringen. - Svar: Sett viften til å blåse mot frontruten, juster temperaturen, og slå på varmetrådene i bakruten og på speilene. 
 
- Kontroller at lyd- og lyshorn virker. - Svar: Trykk på midten av rattet for å teste lydhornet. For lyshornet, trekk venstre hendel mot deg og slipp. Husk at hensynsløs bruk av horn eller lys er forbudt. 
 
- Kontroller at varsellampen for kollisjonspute virker. - Svar: Skru på tenningen. Varsellampen for kollisjonspute skal lyse kort, og deretter slukke automatisk etter noen sekunder. 
 
- Har det noen betydning for hvilke passasjer du plasserer i forsettet at bilen har kollisjonsputer? - Svar: Ja, barn og kortvokste kan bli skadet hvis airbagen utløses. Dette gjelder spesielt for barn som sitter bak-frem i egen stol, da de kan bli klemt mellom setet og airbagen. 
 
- Vis påfyllingssted for motorolje og kontroller motoroljenivået. - Svar: - Åpne panseret og sjekk motoroljenivået med peilepinnen (hvis tilgjengelig). Nivået skal være mellom min og max. Dersom det er lavt, kan en varsellampe lyse på dashbordet. Hvis den lyser rødt, må du stoppe umiddelbart for å unngå skade på motoren. 
- Viktig: Elbiler bruker ikke motorolje. 
 
 




Comments